De bekende supermarktketen Jumbo ligt zwaar onder vuur. Klanten uiten massaal hun onvrede op social media, en de eens zo geliefde winkel lijkt haar glans te verliezen. Wat is er aan de hand bij Jumbo?
Toenemende Onvrede
Een analyse van Omroep Brabant van 3223 reacties onthult dat Jumbo op social media voornamelijk negatieve feedback krijgt.
Klachten over prijzen en ongelukkige vergelijkingen met Duitse supermarkten domineren de conversatie. Vooral de nieuwe reclamecampagne ‘Dit is géén aanbieding’ valt niet in goede aarde.
Citaten van Klanten
Klanten houden niet terug in hun kritiek:
– “Hallo nepprijzen.”
– “Het zijn gewoon oplichters.”
– “Maar niet voor die prijs, Jumbooo.”
Het Probleem Met Wakker Dier
Wakker Dier, een dierenwelzijnsorganisatie, heeft ook zijn pijlen gericht op Jumbo, met name vanwege het stunten met vlees.
Dit heeft bijgedragen aan de negatieve beeldvorming rondom de supermarkt.
Imago Verschuiving
Experts menen dat Jumbo het contact met haar doelgroep is verloren.
De supermarktketen, ooit geprezen om haar Brabantse gezelligheid en competitieve prijzen, wordt nu gezien als “een gele Albert Heijn zonder eigen imago”.
Strategische Veranderingen
De koerswijzigingen onder leiding van de nieuwe topman Ton van Veen roepen gemengde reacties op.
Hoewel hij de ‘7 Zekerheden’ aanpast, menen sommige deskundigen dat deze veranderingen Jumbo op de lange termijn ten goede zullen komen.
Reactie van Jumbo
Jumbo erkent dat het haar scherpte had verloren en wil terug naar de kern van haar formule om het meest klantgerichte bedrijf te worden.
Ze richten zich op ‘beter, goedkoper en anders’ om zich te onderscheiden en klanten opnieuw te verrassen.
De weg naar herstel lijkt ingezet voor Jumbo, maar het zal tijd kosten om het vertrouwen van de klant terug te winnen.
Met een focus op klanttevredenheid en een unieke marktpositie hoopt Jumbo haar imago te herstellen en opnieuw een favoriet onder consumenten te worden.
Via: Omroep Brabant