Een grote tegenvaller voor John van den Heuvel: zijn programma ‘Ontvoerd’ wordt verplaatst van RTL 4 naar RTL 5. Volgens media-expert Tina Nijkamp is deze verschuiving een gevolg van tegenvallende kijkcijfers.
Verplaatsing naar RTL 5
Na acht succesvolle seizoenen op RTL 4 verhuist het programma ‘Ontvoerd’ naar RTL 5. Het nieuwe seizoen, dat op maandag 26 augustus van start gaat, zal te zien zijn op het kleinere zusje van RTL 4.
Tina Nijkamp, die dit nieuws besprak in haar podcast Tina’s TV Update, merkt op dat deze verplaatsing waarschijnlijk een teleurstelling is voor John van den Heuvel. “Het grotere RTL 4 zorgt toch eigenlijk meestal wel voor meer kijkers en hoe komt dat nou op RTL 5 terecht?”
Oorzaken van Dalende Kijkcijfers
Volgens Tina Nijkamp scoorde het vorige seizoen van het programma niet goed genoeg om op RTL 4 te blijven. “Het vorige seizoen was in maart vorig jaar, in 2023, en dat scoorde toch wel heel matig,” legt ze uit.
Een van de redenen voor deze matige kijkcijfers was de concurrentie met Europees voetbal. “Lineair zeker niet een miljoen kijkers en het stond natuurlijk wel heel vaak tegenover Europees voetbal.”
De keuze om het programma naar RTL 5 te verplaatsen is ook ingegeven door de programmering. “Het stond op de dinsdag, en nu gaat het dus bij RTL 5 op de maandag van start en dat is sowieso een betere dag voor John van den Heuvel,” aldus Tina.
De Toekomst van RTL 5
Of John van den Heuvel ooit weer zal terugkeren naar RTL 4 is onzeker. Tina Nijkamp acht die kans klein. Ze ziet een duidelijke trend in de positionering van RTL 5. “Je ziet wel dat RTL 5 eigenlijk steeds meer de SBS 6 van vroeger wordt met rauwe programma’s. Ze beginnen in augustus bijvoorbeeld ook met een realityserie over Schiphol, en er komt weer Bij Ons Op Het Kamp.”
Programma’s met een rauwer randje zoals Five Days Inside zijn ook al van RTL 4 naar RTL 5 verhuisd. “Je ziet dat RTL 4 toch veel meer de amusements- en datingzender wordt,” verklaart Tina.
Strategische Keuzes van RTL
De strategische keuzes van RTL om specifieke programma’s naar RTL 5 te verplaatsen, wijzen op een duidelijke scheiding in content tussen RTL 4 en RTL 5. Waar RTL 4 zich steeds meer richt op amusement en dating, biedt RTL 5 een platform voor meer gedurfde en rauwere programma’s. Dit kan een poging zijn om een diverser kijkerspubliek aan te trekken en te behouden.
De verplaatsing van het programma naar RTL 5 past binnen deze strategie. Hoewel het een tegenvaller kan zijn voor John van den Heuvel, kan de nieuwe zender een betere match zijn voor het karakter van zijn programma en mogelijk meer consistentie in kijkcijfers opleveren zonder de zware concurrentie van groot evenementen zoals Europees voetbal.
De verschuiving van het programma van RTL 4 naar RTL 5 is een weerspiegeling van bredere strategische keuzes binnen RTL. Terwijl John van den Heuvel wellicht teleurgesteld is, biedt de nieuwe plaatsing op RTL 5 mogelijk nieuwe kansen en een geschikt platform voor zijn programma.
Het wordt interessant om te zien hoe deze verandering de kijkcijfers en het succes van het programma zal beïnvloeden in de komende seizoenen.