Bart Ettekoven, Evert Santegoeds en Guido den Aantrekker zijn bekende gezichten in het programma Shownieuws. Volgens Tina Nijkamp, voormalig zenderbaas van SBS 6, drijven deze deskundigen de kosten van het programma voor één aflevering flink op. “Zo’n 40 duizend euro per aflevering,” onthult Tina in haar podcast Tina’s TV Update.
De Begintijd van Shownieuws: Een Simpele Rubriek
Tina Nijkamp herinnert zich nog goed hoe Shownieuws ooit begon als een bescheiden rubriek van Hart van Nederland. “Het was aanvankelijk een veredelde rubriek van Hart van Nederland, gepresenteerd door de presentatrices van dat programma,” vertelt ze. Hoewel het programma een aanvulling was op Hart van Nederland, was het niet voor iedereen even populair.
Weerstand bij de Presentatrices van Hart van Nederland
De presentatrices van Hart van Nederland zagen het niet altijd zitten om ook Shownieuws te presenteren. “Die presentatrices hadden daar niet allemaal evenveel zin in, omdat Shownieuws toch als wat minderwaardiger werd gezien dan Hart van Nederland,” legt Tina uit.
Shownieuws, dat zich meer richtte op roddels en geruchten, werd door sommigen als minder journalistiek beschouwd. Het programma draaide vooral om de vier B’s: bruiloften, begrafenissen, baby’s en break-ups. “Dat vond niet iedere presentatrice van Hart van Nederland even leuk,” voegt ze eraan toe.
De Kosten van Shownieuws in de Beginjaren
In de begintijd waren de kosten van Shownieuws relatief laag. “Die Hart-presentatrices deden het toch, en voor noppes,” zegt Tina. Omdat de presentatrices al in de studio van Hart van Nederland stonden, was het voor hen slechts een kwestie van een half uurtje langer werken. De productie was goedkoop en de kosten per uitzending waren minimaal.
De Invloed van John de Mol: Een Duurdere Productie
In 2012 nam mediamagnaat John de Mol de touwtjes in handen en besloot hij Shownieuws grondig te veranderen. Het programma werd niet langer gepresenteerd door de presentatrices van Hart van Nederland, maar kreeg een eigen team van deskundigen. Dit leidde tot een flinke kostenstijging. “Shownieuws is wel veel duurder geworden in de loop der jaren,” zegt Tina. Terwijl het programma in het begin slechts 10 duizend euro per aflevering kostte, liggen de kosten nu volgens haar rond de 40 duizend euro.
De Toekomst van Shownieuws: Blijvend Succes?
Ondanks de hoge kosten denkt Tina dat Shownieuws nog steeds toekomst heeft. “Online vind je natuurlijk ook heel veel nieuws… Toch denk ik dat een programma als Shownieuws en ook Boulevard wel toekomstbestendig is,” aldus Tina. Ze gelooft dat er altijd een publiek zal blijven dat geïnteresseerd is in het laatste nieuws over bekende Nederlanders en internationale sterren.
Shownieuws begon ooit als een eenvoudige aanvulling op Hart van Nederland, maar is uitgegroeid tot een volwaardig programma met aanzienlijke productiekosten. Door de jaren heen zijn de kosten per aflevering opgelopen tot 40 duizend euro, mede door de inzet van betaalde deskundigen. Ondanks de stijgende kosten ziet Tina Nijkamp nog steeds een toekomst voor Shownieuws, vooral dankzij de blijvende interesse in het leven van beroemdheden.