Deze supermarkt maakt de meeste fouten op de kassabon

Consumentengids: Hier koop je de goedkoopste drogisterijartikelen in Nederland

Het is tijd om extra alert te zijn bij het afrekenen van je boodschappen bij Albert Heijn. De Consumentenbond heeft geconstateerd dat er regelmatig fouten op de kassabon staan, wat betekent dat je mogelijk te veel betaalt voor alledaagse producten.

Deze supermarkt maakt de meeste fouten op de kassabon

Fouten op de Kassabon

De Consumentenbond ontdekte dat de prijzen op de kassabon bij Albert Heijn vaak niet overeenkomen met de prijzen die op het schap staan aangegeven. Dit probleem is niet uniek voor Albert Heijn; ook bij andere supermarkten zoals Jumbo en Plus komen dergelijke fouten voor.

Fouten ontstaan voornamelijk door acties en aanbiedingen die wel op de schappen zijn aangegeven, maar nog niet in het kassasysteem zijn doorgevoerd. Daarnaast komt het voor dat de prijs die de barcode aangeeft bij het scannen, niet overeenkomt met de prijs op het schap.

Volgens de Consumentenbond klopte de prijs bij 1 op de 4 artikelen bij Albert Heijn niet. Bij Jumbo was dit 1 op de 5 artikelen. Vooral 6-packs bier en pakken koffie zijn vaak foutief geprijsd.

Deze supermarkt maakt de meeste fouten op de kassabon

Impact van Zelfscankassa’s

Met de opkomst van zelfscankassa’s hebben klanten de kassabon nodig om de poortjes te openen. Zodra de poortjes geopend zijn, verdwijnt de bon vaak direct in de prullenbak, waardoor je de fouten misschien niet eens opmerkt.

Supermarkten kunnen hiervan profiteren, want als je de fout niet ziet, kun je ook niet om je geld terugvragen. Dit kan uiteindelijk miljoenen euro’s opleveren voor de supermarktketen.

Deze supermarkt maakt de meeste fouten op de kassabon

Compensatie bij Fout op Kassabon

Hoewel velen van ons weleens gedupeerd zijn, nemen niet alle consumenten de moeite om met terugwerkende kracht naar de servicebalie te stappen om hun geld terug te vragen.

De Consumentenbond heeft Albert Heijn gevraagd om inzage te geven in het probleem, maar dit verzoek werd geweigerd. Hierdoor is de daadwerkelijke schade voor trouwe klanten nooit bekend gemaakt.

Albert Heijn heeft echter wel een nieuwe maatregel toegepast om fouten op de kassabon op te lossen. Als je een fout op de kassabon constateert, kun je met de bon naar de servicebalie gaan. Sinds er geen sigaretten meer verkocht mogen worden aan de balie, is het hier gelukkig een stuk rustiger.

Laat de fout op de kassabon zien en je krijgt het artikel eenmalig gratis mee. Heb je van het artikel meer stuks gekocht, dan betalen ze voor de rest het verschil in prijs terug. Uitzonderingen hierop zijn alcohol, geneesmiddelen en zuigelingenvoeding; voor deze artikelen betalen ze het verschil keurig aan je terug.

Deze supermarkt maakt de meeste fouten op de kassabon

Let op Je Kassabon

Het is dus verstandig om altijd je kassabon goed te controleren, vooral bij Albert Heijn. Door alert te zijn en fouten direct te melden, kun je voorkomen dat je te veel betaalt voor je boodschappen. Deze kleine moeite kan je uiteindelijk veel geld besparen en zorgt ervoor dat je krijgt waar je recht op hebt.

Blijf scherp en zorg ervoor dat je waar krijgt voor je geld. Controleer je kassabon, meld fouten en profiteer van de compensatieregeling van Albert Heijn. Zo draag je bij aan een eerlijkere supermarktervaring voor iedereen.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *