Commerciële vliegtuigen mogen vanwege de veiligheid van de passagiers geen parachutes aan boord hebben
Heb je je ooit afgevraagd waarom passagiers in vliegtuigen nooit parachutes krijgen in geval van nood?
We krijgen reddingsvesten en zuurstof, maar niets helpt ons om uit het gigantische blik te komen als het naar de aarde stort. Nou, er zijn een paar zeer goede redenen waarom:
Als je erover nadenkt, zou het hebben van parachutes onder onze stoelen zeker een manier zijn om de angsten te verlichten van degenen onder ons die doodsbang zijn om te vliegen.
En hoe moeilijk kan het zijn? Je gordelt jezelf gewoon vast en springt, toch? Trek aan de snaar en zweef moeiteloos naar beneden in veiligheid.
Helaas niet helemaal.
De reden waarom we deze levensreddende uitrusting niet krijgen als we aan boord stappen, is voor onze eigen veiligheid.
Dat lijkt misschien een beetje contra-intuïtief, maar geloof ons niet op ons woord, kijk wat een professionele piloot erover te zeggen heeft.
Ethan Gregerson is instructeur en weet dus waar hij het over heeft als het om vliegveiligheid gaat.
In een bericht op zijn TikTok-kanaal legde hij uit dat er een aantal factoren zijn die ervoor zorgen dat het voor grote luchtvaartmaatschappijen gewoon onpraktisch is om parachutes voor passagiers te installeren.
Hij zegt: “De reden dat ze dat niet doen, komt neer op drie hoofdredenen.
“Nu, de eerste en belangrijkste reden is vanwege de luchtdruk op kruishoogte voor de meeste vliegtuigen. Je zou meer dan 10.000 pond aan kracht moeten overwinnen om de deur open te krijgen.
“De tweede reden is vanwege het gewicht. Volgens Google weegt een parachute ongeveer 31 pond. Daarom zou je, om het extra gewicht van de parachutes te compenseren, als passagier waarschijnlijk minder gewicht moeten dragen.
“De derde en laatste reden waarom we geen parachutes in vliegtuigen hebben, is eenvoudigweg omdat niemand van ons zou weten hoe ze in geval van nood effectief moeten worden gebruikt.”
Ik bedoel, als je erover nadenkt, zou het voor iedereen een strijd zijn om alleen maar de zuurstof op hun gezicht te krijgen, laat staan een enorme parachute eruit te moeten halen en ordelijk in de rij te moeten staan om eruit te springen.
In een andere video zei het YouTube-kanaal Science ABC dat de vriestemperaturen ook een probleem zouden blijken te zijn.
Ze legden uit dat de meeste parachutisten parachutespringen van ongeveer 10.000 tot 4.000 voet, terwijl commerciële vliegtuigen op meer dan 35.000 voet afvlakken, wat betekent dat het veel, veel kouder is.
“De lucht op deze hoogte is erg ijl, daarom hebben vliegtuigen drukcabines”, aldus de zender.
“Op die hoogte zou de luchttemperatuur 40C tot 50C onder het vriespunt zijn, dus een parachutist die uit een commercieel vliegtuig springt, zou niet alleen een draagbare zuurstofvoorraad nodig hebben, maar ook een speciaal pak om zich te beschermen tegen de vrieskou.”
Ze maakten ook het goede punt dat de meeste vliegtuigcrashes plaatsvinden tijdens het opstijgen en landen, dus parachutes zouden niet echt nuttig zijn.