In de afgelopen jaren hebben automobilisten veel te maken gehad met onduidelijkheid over de wegenbelasting voor elektrische auto’s. De vraag of er een heffing zou worden ingevoerd en zo ja, welk tarief zou gelden, hield velen bezig.
Nu is er eindelijk duidelijkheid: de voorstellen voor de wegenbelasting voor elektrische voertuigen zijn officieel goedgekeurd door zowel de Eerste als de Tweede Kamer. En ja, deze plannen gaan de elektrische rijder geld kosten.
Wegenbelasting voor Elektrische Auto’s
Het afgelopen jaar werd een voorstel voor wegenbelasting voor elektrische auto’s besproken waarbij eigenaren van elektrische voertuigen nog een jaar zouden genieten van aanzienlijke prijsverlagingen.
Echter, vanaf 2026 zouden zij het volledige bedrag moeten afdragen. Dit voorstel kreeg veel kritiek, omdat elektrische voertuigen door hun zware accu’s aanzienlijk zwaarder zijn dan vergelijkbare voertuigen op fossiele brandstoffen, wat hogere belastingkosten met zich meebrengt. Uiteindelijk werd dit voorstel afgewezen, waardoor plug-in hybrides nu verantwoordelijk zullen zijn voor deze kosten.
Afbouw Vrijstelling
Momenteel zijn elektrische voertuigen nog vrijgesteld van wegenbelasting, oftewel motorrijtuigenbelasting. Maar binnenkort komt daar verandering in. Vanaf 2025 zullen bezitters van elektrische voertuigen ook belasting voor het gebruik van de weg moeten betalen.
In het eerste jaar ontvangen ze nog een korting van 75 procent, maar deze wordt in de daaropvolgende jaren geleidelijk verminderd. Vanaf 2031 betalen eigenaren van elektrische voertuigen 100% wegenbelasting.
Kritiek en Reactie van Vereniging Elektrische Rijders
De Vereniging Elektrische Rijders (VER) heeft gemengde gevoelens over de voorgenomen maatregelen. Aan de ene kant is er begrip voor de noodzaak van een eerlijke belastingstructuur, maar er is ook kritiek.
De VER wijst erop dat door elektrische voertuigen op dezelfde manier te belasten als benzineauto’s, de wegenbelasting voor elektrische voertuigen aanzienlijk zal stijgen. Dit zou de overstap naar elektrisch rijden kunnen ontmoedigen, terwijl juist nu elektrische voertuigen worden gepromoot als milieuvriendelijk alternatief.
Toekomstige Impact
Deze nieuwe belastingmaatregelen kunnen aanzienlijke gevolgen hebben voor de eigenaars van elektrische auto’s. Voor veel huidige eigenaren en potentiële kopers was de vrijstelling van wegenbelasting een belangrijke reden om voor een elektrisch voertuig te kiezen.
De geleidelijke afschaffing van deze vrijstelling kan dan ook invloed hebben op de verkoop en het gebruik van elektrische auto’s in de komende jaren.
De goedkeuring van de nieuwe wegenbelastingregels voor elektrische voertuigen markeert een belangrijke verschuiving in het beleid. Terwijl de overheid streeft naar een eerlijke verdeling van de belastingdruk, is het essentieel dat de maatregelen niet contraproductief zijn voor de overgang naar duurzamer vervoer.
Het is nu aan de regering en belangengroepen zoals de VER om ervoor te zorgen dat de implementatie van deze regels de verdere adoptie van elektrische voertuigen niet in de weg staat. Voorlopig lijkt het erop dat de kosten van elektrisch rijden in de nabije toekomst zullen toenemen, wat automobilisten zal dwingen hun keuzes opnieuw te evalueren.