Rotterdam is weer in het nieuws, en deze keer is het niet vanwege haar iconische skyline of levendige cultuur. Een recente video die viraal ging op TikTok heeft een verontrustend beeld geschetst van het niveau van de Rotterdamse jeugd.
De video laat jongeren zien die worstelen met vragen die de meeste basisschoolleerlingen moeiteloos zouden moeten kunnen beantwoorden. Dit roept niet alleen vragen op over het onderwijssysteem, maar ook over de toekomst van deze jongeren.
Basiskennis Ontbreekt: Hoeveel Weken Heeft een Jaar?
De video, die inmiddels duizenden keren is bekeken, toont jongeren in Rotterdam die zonder enige aarzeling foutieve antwoorden geven op eenvoudige vragen.
“Hoeveel weken heeft een jaar?” vraagt de interviewer. Een tiener antwoordt vol vertrouwen: “Zeven.” Dit is slechts een voorbeeld van het gebrek aan basiskennis dat de video blootlegt.
Andere jongeren struikelen over vragen zoals “Hoeveel is 5 gedeeld door 5?” met antwoorden variërend van “nul” tot “vijf.” Het is duidelijk dat er iets grondig misgaat in het onderwijs of de opvoeding van deze jongeren.
Wiskundige Uitdagingen: Wat is 5 keer 5?
Een van de meest onthutsende momenten in de video is wanneer de vraag “Wat is 5 keer 5?” wordt gesteld. Een tiener antwoordt zonder aarzeling: “35.”
Dit soort antwoorden leidt tot verontwaardiging en hilariteit op social media, maar ze wijzen ook op een dieperliggend probleem. Zijn deze antwoorden het resultaat van een slecht functionerend onderwijssysteem, of is er sprake van een bredere maatschappelijke uitdaging waar we als gemeenschap mee te maken hebben?
Reacties op TikTok: Verbazing en Sarcasme
De reacties op TikTok variëren van ongeloof tot sarcasme. Een gebruiker vraagt zich af: “Hoe vind je deze mensen toch…?”, terwijl een ander opmerkt: “Ik zou mijn schoolgeld terugvragen,” alsof kennis een product is dat je kunt retourneren als het niet bevalt.
De meest zorgwekkende opmerking komt van een kijker die zegt: “En dat is ons toekomst,” wat de bezorgdheid weerspiegelt over wat deze video kan betekenen voor de toekomst van Rotterdam en Nederland in het algemeen.
Zijn Dit de Leiders van Morgen?
De gedachte dat deze jongeren mogelijk de toekomstige leiders, professionals en burgers van morgen zijn, is zorgwekkend. Hoewel het verleidelijk is om te hopen dat deze video slechts een uitzondering is, blijft de vraag hangen: is dit een representatie van een bredere trend onder jongeren? Moeten we ons zorgen maken over het niveau van basiskennis bij onze jeugd, en wat kunnen we doen om dit te verbeteren?
Meer dan Alleen Goed Onderwijs Nodig
De video suggereert dat er meer nodig is dan alleen goede scholen om de kwaliteit van het onderwijs en de algemene kennis onder jongeren te verbeteren. Misschien moeten we ook kijken naar de rol van ouders, de gemeenschap en zelfs de media in het ondersteunen van een gezonde leeromgeving.
“Als dit de toekomst is, dan hebben we misschien meer nodig dan alleen goede scholen,” stelt een bezorgde burger. Een oproep tot actie is nodig om ervoor te zorgen dat toekomstige generaties beter zijn voorbereid op de uitdagingen van het leven.
Het Herstellen van het Onderwijs en de Jeugd van Rotterdam
Rotterdam staat op een kruispunt. Terwijl de stad zichzelf blijft ontwikkelen en innoveren, moeten we ook aandacht besteden aan de fundamenten van ons onderwijssysteem en de opvoeding van onze jeugd. De video toont aan dat er misschien een crisis gaande is in hoe we jongeren onderwijzen en ondersteunen.
Het is tijd om samen te werken om te zorgen dat alle jongeren, ongeacht hun achtergrond of omstandigheden, toegang hebben tot kwalitatief hoogstaand onderwijs en de ondersteuning die ze nodig hebben om te slagen.
Tijd voor Verandering in Rotterdam
De video van de Rotterdamse jeugd die viraal ging, dient als een wake-up call voor iedereen die betrokken is bij het onderwijs en de opvoeding van jongeren.
Hoewel het gemakkelijk is om te lachen om de bizarre antwoorden, moeten we ook erkennen dat deze situatie een serieuze kwestie aan het licht brengt.